Contoh surat kuasa word

contoh surat kuasa word

Pengertian Perjanjian Menurut pasal 1313 KUHP ( Kitab Undang-Undang Hukum Pidana ), perjanjianadalah perbuatan dengan mana satu orang atau lebih mengikatkan dirinya terhadap satu orang lain atau lebih. Menurut R Subekti dalam bukunya Hukum Perjanjian, mendefinisikan perjanjian sebagai suatu peristiwa di mana seseorang berjanji kepada orang lain atau di mana dua orang itu contoh surat kuasa word berjanji untuk melaksanakan suatu hal.

Surat Perjanjian sendiri mencakup banyak hal salah satunya untuk masalah Utang Piutang atau Utang Uang Pinjaman. Surat Perjanjian Utang Piutang atau Utang Uang Pinjaman tidak boleh dibuat sembarangan / asal-asalan, karena surat tersebut akan menjadi bukti antara kedua belah pihak agar tidak ada penyalahgunaan wewenang dalam contoh surat kuasa word berlangsung. Sebelum membuat surat perjanjian Utang Piutang atau Utang Uang Pinjaman, ada komponen yang harus diperhatikan dalam membuat atau mesepakati perjanjian Utang Piutang atau Utang Uang Pinjaman tersebut yang dimasukan dalam pasal-pasal yang dicantumkan kedalam surat antara lain : • Jumlah Hutang • Pembayaran • Bunga ( Jika ada ) • Pelanggaran • Hal-hal yang tidak diinginkan • Biaya Penagihan • Biaya-Biaya lainnya • Penyelesaian Perselisihan Dan perlu diingat karena surat ini memiliki kekuatan hukum maka diperlukan materai sebesar Rp.

6.000 disetiap penandatanganan. Dan juga sebaiknya perjanjian paling sedikit dibuat rangkap 2 untuk PIHAK PERTAMA dan PIHAK KEDUA dengan masing masing surat perjanjian diberi materai. Berikut contoh Surat Perjanjian Utang Piutang atau Utang Uang Pinjaman Resmi yang bisa anda gunakan : Contoh Surat Perjanjian Utang Piutang PERJANJIAN UTANG PIUTANG Perjanjian ini dibuat pada hari _______tanggal ______ oleh dan antara : • Nama : No KTP : Pekerjaan : Alamat : No Telepon : Dalam hal ini bertindak untuk dan nama diri sendiri, selanjutnya disebut PIHAK PERTAMA.

• Nama : No KTP : Pekerjaan : Alamat : No Telepon : Dalam hal ini bertindak untuk dan nama diri sendiri, selanjutnya disebut PIHAK KEDUA. Dengan ini menyatakan, bahwa PIHAK PERTAMA telah dengan sah dan benar mempunyai utang uang pinjaman kepada PIHAK KEDUA sebesar Rp ­­­­­­­­­­­___________ ( _____________ Rupiah ). PIHAK PERTAMA mengakui telah menerima sejumlah uang tersebut secara lengkap dari PIHAK KEDUA sebelum penandatanganan Surat Perjanjian ini, sehingga Surat Perjanjian ini diakui oleh kedua belah pihak dan berlaku sebagai tanda penerimaan yang sah.

PIHAK KEDUA dengan ini menyatakan telah menerima pengakuan berhutang dari PIHAK PERTAMA tersebut diatas. Selanjutnya Para Pihak sepakat untuk mengikatan diri dalam Perjanjian Utang Piutang ini dan dilangsungkan dengan syarat-syarat dan ketentuan-ketentuan sebagai berikut : PASAL 1 PEMBAYARAN PIHAK PERTAMA berjanji akan membayarkan utang uang pinjaman sebesar Rp.

_________ ( __________ Rupiah ) tersebut selambat-lambatnya Hari______, Tanggal_______ kepada PIHAK KEDUA. PASAL 2 BUNGA • PIHAK PERTAMA wajib membayar bunga atas uang pinjaman tersebut sebesar ___ % ( ___________ persen) atau sejumlah Rp.________ (__________ Rupiah) perbulan hingga pelunasan keseluruhan hutang PIHAK PERTAMA dilakukan. • Pembayaran bunga tersebut dilakukan Contoh surat kuasa word PERTAMA kepada PIHAK KEDUA setiap tanggal _____ pada bulan yang sedang berjalan selama berlakunya Surat Perjanjian ini.

• Pembayaran oleh PIHAK PERTAMA kepada PIHAK KEDUA dilaksanakan melalui Rekening PIHAK KEDUA pada Bank ________ dengan nomor rekening _____________. PASAL 3 PELANGGARAN Jika PIHAK PERTAMA lalai atau tidak dapat memenuhi seluruh kewajibannya sebagaimana ditetapkan dalam Surat Perjanjian ini dan atau apabila terjadi pelanggaran oleh Contoh surat kuasa word PERTAMA atas salah satu atau beberapa kewajibannya yang disebutkan dalam surat perjanjian ini, maka PIHAK KEDUA berhak menagih sesegera semua utang uang pinjaman tersebut meskipun jatuh tempo perjanjian ini belum dicapai.

PASAL 4 HAL-HAL YANG TIDAK DIINGINKAN PIHAK KEDUA berhak menagih kembali seluruh utang uang pinjaman PIHAK PERTAMA sekaligus apabila : • PIHAK PERTAMA meninggal dunia sebelum tanggal jatuh tempo perjanjian ini, kecuali jika ahli waris PIHAK PERTAMA sanggup dan bersedia memenuhi kewajiban dari PIHAK PERTAMA yang ada di dalam Surat Perjanjian ini. • PIHAK PERTAMA dinyatakan pailit atau bangkrut oleh Pengadilan sebelum tanggal jatuh tempo perjanjian ini dicapai.

PASAL 5 BIAYA PENAGIHAN Semua biaya penagihan hutang tersebut diatas, termasuk biaya juru sita dan biaya-biaya kuasa PIHAK KEDUA untuk menagih hutang tersebut menjadi tanggungan dan wajib dibayarkan oleh PIHAK PERTAMA. PASAL 6 BIAYA-BIAYA LAINNYA Biaya pembuatan Surat Perjanjian ini dan segala biaya yang berhubungan dengan utang uang pinjaman tersebut di atas menjadi tanggungan dan wajib dibayarkan oleh PIHAK PERTAMA kepada PIHAK KEDUA.

PASAL 7 PENYELESAIAN PERSELISIHAN Apabila terjadi perselisihan di kemudian hari Para Pihak akan menyelesaikan dengan jalan musyawarah untuk mufakat. Dan apabila penyelesaian secara musyawarah didak berhasil, maka Para Pihak sepakat untuk memilih domisili yang sah dan tetap di Kantor Panitera Pengadilan Negeri __________.

contoh surat kuasa word

Demikianlah Perjanjian ini dibuat dan ditandatangani sebagai bukti yang sah pada tanggal yang sudah disebutkan diawal Perjanjian ini. Surat perjanjian ini dibuat di atas kertas bermaterei secukupnya yang ditandatangani dan dibuat rangkap dua berkekuatan hukum yang sama serta masing-masing dipegang oleh PIHAK PERTAMA dan PIHAK KEDUA.

PIHAK PERTAMA PIHAK KEDUA • Surat Kuasa Secara umum surat kuasa diatur dalam bab ke enambelas, buku III KUH Perdata dan secara khusus diatur dalam hukum acara perdata HIR dan RBG. Pemberian kuasa merupakan perjanjian sebagaimana secara jelas daitur dalam pasal 1792 KUH Perdata yang berbunyi : Pemberian kuasa adalah suatu perstujuan dengan mana seorang memberikan kekuasaan kepada seorang lain, yang menerimanya, untuk dan atas namanya menyelenggarakan suatu urusan.

• Jenis Surat Kuasa Pemberian kuasa terbagi atas 2 (dua) jenis, yakni: pemberian kuasa secara umum dan pemberian kuasa secara khusus (Pasal 1795 KUHPerdata).

• Surat Kuasa Umum Pemberian kuasa yang meliputi pelaksanaan segala kepentingan dari pemberi kuasa, kecuali perbuatan hukum yang hanya dapat dilakukan oleh seorang pemilik (Pasal 1796 KUHPerdata). Kuasa diberikan seluas-luasnya sehingga nyaris tanpa ada pengecualian, termasuk terhadap hal-hal yang tidak disebutkan dalam surat kuasa. Kuasa umum sebagaimana pasal 1795 disebutkan bahwa : “ Pemberian kuasa dapat dilakukan secara khusus yaitu mengenai hanya satu kepetingan tertentu atau lebih, atau secara umum yaitu meliputi segala kepentingan sipemberi kuasa”.

Berdasarkan pasal tersebut kuasa umum bertujuan pemberian kuasa pada seseorang adalah untuk mengurus kepentingannya, yaitu : • melalukan contoh surat kuasa word pengurusan yang diberikan kepadanya; • pengurusan yang berhubungan dengan kepentingan pemberi kuasa; • dan titik berat kuasa umum hanya meliputi perbuatan penguruan pemberi kuasa.

Ditinjau dari segi hukum surat kuasa umum contoh surat kuasa word tidak dapat dipergunakan di depan pengadilan untuk mewakili pemberi kuasa, karena sifatnya umum meskipun hanya satu persoalan yang dikuasakan secara khsus namun bukan untuk tampil di depan sidang Pengadilan. • Surat Kuasa Khusus Pemberian kuasa yang hanya meliputi pelaksanaan satu/lebih kepentingan tertentu dari pemberi kuasa.

Perbuatan hukum/kepentingan dimaksud harus disebutkan/dirumuskan secara tegas dan detail/terperinci (Pasal 1975KUHPerdata).

contoh surat kuasa word

Sebagaimana pasal 123 HIR disebutkan bahwa : ” Bila dikehendaki, kedua belah pihak dapat dibantu atau diwakili oleh kuasa, yang dikuasakannya untuk melakukan itu dengan surat kuasa teristimewa, kecuali kalau yang memberi kuasa itu sendiri hadir, Penggugat dapat juga memberi kuasa itu dalam surat pemintaan yang ditandatanganinya dan dimasukkan menurut ayat pertama pasal 118 atau jika gugatan contoh surat kuasa word dengan lisan menurut pasal 120 maka dalam hal terakhir ini, yang demikian itu harus disebutkan dalam catatan yang dibuat surat gugat ini”.

• Isi Surat Kuasa Isi dari surat kuasa secara umum yaitu berisi tentang pemberian kuasa kepada seseorang untuk mengurus suatu kepentingan, dan bahasa yang digunakan singkat, lugas, efektif, dan tidak terbelit-belit. Maka apabila dikategorikan pembedaan antara isi dari jenis surat kuasa yaitu : Surat Kuasa Umum Surat Kuasa Khusus Isi : “Meliputi 1 kepentingan atau lebih dari pemberi kuasa yang diperinci mengenai hal-hal yang boleh dilakukan oleh penerima kuasa”.

Isi : “Meliputi pengurusan segala kepentingan pemberian kuasa”. • Contoh Surat Kuasa Khusus SURAT KUASA Yang bertanda tangan di bawah ini : N a m a : Pekerjaan : Alamat : ;untuk selanjutnya sebagai Pemberi Kuasa.

Dalam hal contoh surat kuasa word memilih domisili hukum di Kantor Kuasanya tersebut di bawah ini, menerangkan dengan ini memberikan kuasa kepada : Advokat, pengacara dan Penasehat hukum pada Kantor Pengacara ……., beralamat di …… yang bertindak baik bersama-sama atau sendiri-sendiri; untuk selanjutnya sebagai Penerima Kuasa.

KHUSUS: Untuk dan atas nama pemberi kuasa sebagai .( Penggugat)…. lawan …(nama)…. yang beralamat sebagai Tergugat di …….mengenai(perkara apa) ……., di Pengadilan Negeri ……. Penerima Kuasa diberi hak untuk menghadap di muka Pengadilan Negeri serta Badan-badan Kehakiman lain, Pejabat-pejabat sipil yang berkaitan dengan perkara tersebut, mengajukan permohonan yang perlu, mengajukan dan menanda tangani gugatan, Replik, Kesimpulan,perdamaian/dading, mengajukan dan menerima Jawaban, Duplik, saksi-saksi dan bukti-bukti, mendengarkan putusan, mencabut perkara dari rol, menjalankan perbuatan-perbuatan, atau memberikan keterangan-keterangan yang menurut hukum harus dijalankan atau diberikan oleh seorang kuasa, menerima uang dan menandatangani kuitansi-kuitansi, menerima dan melakukan pembayaran dalam perkara ini, mempertahankan kepentingan pemberi kuasa, mengajukan banding, kasasi, minta eksekusi, membalas segala perlawanan, mengadakan dan pada umumnya membuat segala sesuatu yang dianggap perlu oleh Penerima kuasa.

Surat kuasa dan kekuasaan ini dapat dialihkan kepada orang lain dengan hak substitusi serta secara tegas dengan hak retensi dan seterusnya menurut hukum seperti yang dimaksudkan dalam pasal 1812 KUHPerdata dan menurut syarat-syarat lainnya yang ditetapkan dalam undang-undang.

Jakarta, Pemberi Kuasa (………………….) Penerima kuasa (. . .

contoh surat kuasa word

. . .) • Hak dan Kewajiban Para Pihak (Pemberi dan Penerima Kuasa) KUHPerdata tidak memerinci hak-hak pemberi kuasa dan penerima kuasa, hanya mengenai kewajiban-kewajiban penerima kuasa dan pemberi kuasa (Pasal 1800-1803, Pasal 1805 dan Pasal 1807-1811 KUHPerdata).

Namun demikian, dari ketentuan-ketentuan mengenai kewajiban-kewajiban tersebut, mengandung pemahaman sebaliknya mengenai hak-hak pemberi kuasa dan penerima kuasa. Khusus untuk hak penerima kuasa sebagai berikut : • Penerima kuasa berhak untuk memperhitungkan/memperoleh upah meskipun hakekat pemberian kuasa terjadi secara cuma-cuma/gratis (Pasal 1794 KUHPerdata).

Jika diperjanjikan, besarnya upah sesuai dengan yang disebutkan dalam perjanjian antara pemberi kuasa dan penerima kuasa.

contoh surat kuasa word

Sebaliknya, jika tidak diperjanjikan, maka berlaku Pasal 411 KUHPerdata, yang berbunyi “Semua wali, kecuali bapak atau ibu dan kawan wali, diperbolehkan memperhitungkan sebagai upah tiga perseratus dari segala pendapatan, dan dua perseratus dari segala pengeluaran dan satu setengah perseratus dari jumlah-jumlah uang modal yang mereka terima, kecuali mereka lebih suka menerim upah yang kiranya disajikan bagi mereka dengan surat wasiat, atau dengan akta otentik tersebut dalam Pasal 355; dalam hal demikian mereka tidak boleh memperhitungkan upah yang lebih”.

• Penerima kuasa berhak untuk menahan kepunyaan pemberi kuasa yang berada ditangannya hingga kepadanya dibayar lunas segala sesuatu yang dapat dituntutnya akibat pemberian kuasa (Pasal 1812 KUHPerdata). Hak ini disebut dengan hak retensi.

Adapun kewajiban-kewajiban penerima kuasa dan pemberi kuasa berdasarkan Pasal 1800-1803, Pasal 1805 dan Pasal 1807-1811 KUHPerdata, sebagai berikut: Kewajiban penerima kuasa • Melaksanakan kuasanya dan bertanggung jawab atas segala biaya, kerugian dan bunga yang timbul karena tidak dilaksanakannya kuasa serta wajib menyelesaikan urusan yang telah mulai dikerjakannya pada waktu pemberi kuasa contoh surat kuasa word dunia dan dapat menimbulkan kerugian jika tidak segera diselesaikannya.

• Bertanggung jawab atas perbuatan-perbuatan yang dilakukan dengan sengaja dan atas kelalaian-kelalaian yang dilakukan dalam menjalankan kuasanya. • Memberi laporan kepada penerima kuasa tentang apa yang telah dilakukan serta memberikan perhitungan tentang segala sesuatu yang diterimanya berdasarkan kuasanya, sekalipun apa yang diterima itu tidak harus dibayar kepada penerima kuasa.

contoh surat kuasa word

• Bertanggung jawab atas orang lain yang ditunjuknya sebagai penggantinya dalam melaksanakan kuasanya bila tidak diberikan kuasa untuk menunjuk orang lain sebagai penggantinya dan bila kuasa itu diberikan tanpa menyebutkan orang tertentu, sedangkan orang yang dipilihnya ternyata orang yang tidak cakap atau tidak mampu.

• Membayar bunga atas uang pokok yang dipakainya untuk keperluannya sendiri, terhitung dari saat ia mulai memakai uang itu, begitu pula bunga atas uang yang harus diserahkan pada penutupan perhitungan, terhitung dari saat ia dinyatakan lalai melakukan kuasa. Kewajiban Pemberi Kuasa • Memenuhi perikatan-perikatan yang dibuat oleh penerima kuasa menurut kekuasaan yang telah diberikannya kepada penerima kuasa.

Jika sebaliknya (kecuali disetujuinya), maka pemenuhan beserta segala sebab dan akibat dari perikatan-perikatan tersebut menjadi tanggung jawab penerima kuasa sepenuhnya. • Mengembalikan persekot dan biaya yang telah dikeluarkan oleh penerima kuasa untuk melaksanakan kuasanya, begitu pula membayar upahnya bila tentang hal ini telah diadakan perjanjian, sekali pun penerima kuasa tidak berhasil dalam urusannya, kecuali jika penerima kuasa melakukan suatu kelalaian.

• Memberikan ganti rugi kepada penerima kuasa atas kerugian-kerugian yang dideritanya sewaktu menjalankan kuasanya, asal dalam hal itu penerima kuasa tidak bertindak kurang hati-hati.

• Membayar bunga atas persekot yang telah dikeluarkan oleh penerima kuasa, terhitung mulai hari dikeluarkannya persekot itu. • Bertanggung jawab untuk seluruhnya (tanggung renteng/tanggung menanggung) mengenai segala akibat dari pemberian kuasa terhadap penerima kuasa yang diangkat oleh beberapa orang pemberi kuasa untuk menyelenggarakan suatu urusan yang harus mereka selesaikan secara bersama.

• Berakhirnya Surat Kuasa Berdasarkan Pasal 1813 KUHPerdata, pemberian kuasa berakhir : Dengan Penarikan Kembali Kuasa Penerima Kuasa; Pemberi kuasa contoh surat kuasa word hanya dapat menarik kembali kuasanya bila dikehendakinya, tapi dapat pula memaksa pengembalian kuasa tersebut jika ada alasan untuk itu. Terhadap pihak ketiga yang telah mengadakan persetujuan dengan pihak penerima kuasa, penarikan kuasa tidak dapat diajukan kepadanya jika penarikan kuasa tersebut hanya diberitahukan kepada penerima kuasa.

Pengangkatan penerima kuasa baru untuk menjalankan urusan yang sama menyebabkan penarikan kembali kuasa atas penerima kuasa sebelumnya terhitung sejak hari (tanggal) diberitahukannya pengangkatan penerima kuasa baru tersebut. Dengan Pemberitahuan Penghentian Kuasanya Oleh Penerima Kuasa; Pemegang kuasa dapat membebaskan diri dari kuasanya dengan memberitahukan penghentian kuasanya kepada pemberi kuasa dan pemberitahuan tersebut tidak mengesampingkan kerugian bagi pemberi kuasa kecuali bila pemegang kuasa tidak mampu meneruskan kuasanya tersebut tanpa mendatangkan kerugian yang berarti.

Dengan Meninggalnya, Pengampuan Atau Pailitnya, Baik Pemberi Kuasa Maupun Penerima Kuasa; Setiap perbuatan yang dilakukan pemegang kuasa karena ketidaktahuannya tentang meninggalnya pemberi kuasa contoh surat kuasa word sah dan segala perikatan yang dilakukannya dengan pihak ketiga yang beritikad baik, harus dipenuhi terhadapnya.

Dengan Kawinnya Perempuan Yang Memberikan Atau Menerima Kuasa (sudah tidak berlaku lagi). Selain karena alasan-alasan yang disebutkan dalam Pasal 1813 KUHPerdata, berakhirnya pemberikan kuasa dapat pula terjadi karena telah dilaksanakannya kuasa tersebut dan karena berakhirnya masa berlaku atau jangka waktunya.

• Syarat-syarat Surat Gugatan Yang dimaksud dengan formulasi surat gugatan adalah perumusan (formulation) surat gugatan yang dianggap memenuhi syarat formil menurut ketentuan hukum dan peraturan perundang-undangan yang berlaku. Sehubungan dengan itu, dalam uraian ini akan dikemukakan berbagai ketentuan formil dan materil yang wajib terdapat dan tercantum dalam surat gugatan. Prof. Soepomo mengemukakan, bahwasannya pada dasarnya Pasal 118 dan Pasal 120 HIR, tidak menetapkan syarat formulasi atau isi gugatan.

Akan tetapi, sesuai dengan perkembangan praktik, ada kecenderungan yang menuntut formulasi gugatan yang jelas “fundamentum petendi” ( posita) dan petitum sesuai dengan system daagvarding. Adapun syarat-syarat atau ketentuan pada suart gugatan antara lain sebagai berikut: • Syarat Formil Pada umumnya syarat formal yang harus dipenuhi dalam contoh surat kuasa word adalah: • Ditujukan ( Dialamatkan ) kepada PN Sesuai dengan Kompetensi Relatif Surat gugatan, secara formil harus ditujukan dan dialamatkan kepada PN sesuai dengan kompetensi relatif.

contoh surat kuasa word

Harus tegas dan jelas tertulis PN yang dituju sesuai dengan patokan kompetensi relatif yang diatur dalam Pasal 118 HIR. Apabila surat gugatan salah alamat atau tidak sesuai dengan kompetensi relatif : – Mengakibatkan gugatan mengandung cacat formil, karena gugatan disampaikan dan dialamatkan kepada PN yang berada di luar wilayah hukum yang berwenang untuk memeriksa dan mengadilinya; – Dengan demikian, gugatan dinyatakan tidak dapat diterima (niet onvankelijkeverklaard) atas alasan hakim tidak berwenang mengadili.

• Diberi Tanggal Ketentuan undang-undang tidak menyebut surat gugatan harus mencantumkan tanggal. Begitu juga halnya jika surat gugatan dikaitkan dengan pengertian akta sebagai alat bukti, Pasal 1868 maupun Pasal 1874 KUH Perdata, tidak menyebutkan pencantuman tanggal di dalamnya. Karena itu, jika bertitik tolak dari ketentuan pasal 118 ayat (1) HIR dihubungkan dengan pengertian akta sebagai alat bukti, pada dasarnya tidak mewajibkan pencantuman tanggal sebagai syarat formil. • Ditandatangani Penggugat atau Penguasa Mengenai tanda tangan dengan tegas disebut sebagai syarat formil surat gugatan.

Pasal 118 ayat (1) HIR menyatakan : – Gugatan perdata harus dimasukkan ke PN sesuai dengan kompetensi relatif, dan; – Dibuat dalam bentuk surat permohonan (surat permintaan) yang ditanda tangani oleh penggugat atau oleh wakilnya (kuasanya). • Identitas Para Pihak Penyebutan identitas dalam surat gugatan, merupakan syarat formil keabsahan gugatan.

Surat gugatan yang tidak menyebut identitas para pihak, apalagi tidak menyebut identitas tergugat, menyebabkan gugatan contoh surat kuasa word sah dan dianggap tidak ada. Tentang penyebutan identitas dalam gugatan, sangat sederhana sekali. Tidak seperti yang disyaratkan dalam surat dakwaan dalam perkara pidana yang diatur dalam Pasal 143 ayat (2) huruf a KUHAP (meliputi nama lengkap, agama, tempat lahir, umur atau tanggal lahir, jenis kelamin, kebangsaan, tempat tinggal, agama dan pekerjaan tersangka).

Tidak seluas itu syarat identitas yang harus disebut dalam surat gugatan. Bertitik tolak dari ketentuan Pasal 118 ayat (1) HIR, identitas yang harus dicantumkan cukup memadai sebagai dasar untuk : – Menyampaikan panggilan, atau – Menyampaikan pemberitahuan. Dengan demikian, oleh karena tujuan pencantuman agar dapat disampaikan panggilan atau pemberitahuan, identitas wajib disebut, cukup meliputi : – Nama Lengkap Nama terang dan lengkap, termasuk gelar atau alias (jika ada), maksud mencantumkan gelar atau alias, untuk membedakan orang tersebut dengan orang lain yang kebetulan namanya sama pada lingkungan tempat tinggal.

contoh surat kuasa word

– Alamat atau Tempat Tinggal – Penyebutan identitas lain, tidak imperative • Posita (Fundamentum petendi) Mengacu pada Rv Pasal 8 Nomor 3 menyebutkan pula posita dan petitum sebagai pokok yang harus dipenuhi dalam surat gugatan. Posita merupakan dalil-dalil konkret tentang adanya hubungan hukum yang merupakan dasar serta alasan-alasan daripada tuntutan. Uraian tentang kejadian-kejadian atau peristiwa-peristiwa harus dijelaskan secara runtut dan sistematis sebab hal tersebut merupakan penjelas duduknya perkara sehingga adanya hak dan hubungan hukum yang menjadi dasar yuridis daripada tuntutan.

Secara garis besar dalam posita harus memuat antara lain: • Objek perkara yaitu mengenai hal apa gugatan yang akan diajukan. • Fakta-fakta hukum yaitu hal-hal yang menimbulkan sengketa. • Kualifikasi perbuatan tergugat yaitu suatu perumusan mengenai perbuatan materiil maupun moral dari tergugat yang dapat berupa perbuatan melawan hukum. • Uraian kerugian yang diderita oleh penggugat.

• Petitum Petitum adalah apa yang diminta atau diharapkan oleh penggugat agar dipustukan oleh hakim dalam persidangan. Petitum ini harus dirumuskan secara jelas, singkat dan padat sebab tuntutan yang tidak jelas maksudnya atau tidak sempurna dapat mengakibatkan tidak diterima atau ditolaknya tuntutan tersebut oleh hakim. Dalam praktik peradilan petitum dibagi kedalam tiga bagian, yaitu: • Tuntutan pokok atau tuntutan primer Merupakan tuntutan sebenarnya atau apa yang diminta oleh penggugat sebagaimana yang telah dijelaskan dalam posita.

• Tuntutan tambahan. Merupakan tuntutan pelengkap daripada tuntuntan pokok. • Tuntutan subsidier atau pengganti. Merupakan tuntutan yang diajukan penggugat untuk mengantisipasi kemungkinan tuntutan pokok dan tuntutan tambahan tidak diterima oleh hakim.

• Permohonan Secara yuridis, permohonan adalah permasalahan perdata yang diajukan dalam bentuk permohonan yang ditandatangani pemohon atau kuasanya yang ditujukan kepada Ketua Contoh surat kuasa word Negeri. Istilah permohonan dapat juga disebut dengan gugatan voluntair yaitu gugatan permohonan secara sepihak tanpa ada pihak lain yang ditarik sebagai tergugat. Ciri khas permohonan atau gugatan voluntair adalah: • Masalah yang diajukan bersifat kepentingan sepihak saja (for the benefit of one party only); • Permasalahan yang dimohon penyesuaian kepada pengadilan negeri pada prinsipnya tanpa sengketa dengan pihak lain (without dispute or differences with another party); • Tidak ada orang lain atau pihak ketiga yang ditarik sebagai lawan, tetapi bersifat mutlak satu pihak (ex-parte).

Landasan hukum permohonan atau gugatan voluntair merujuk pada ketentuan Pasal 2 dan penjelasan Contoh surat kuasa word 2 ayat (1) Undang-undang Nomor 14 Tahun 1970 tentang Ketentuan-Ketentuan Pokok Kekuasaan Kehakiman (“UU 14/1970”).

Meskipun UU 14/1970 tersebut telah diganti oleh Undang-undang Nomor 4 Tahun 2004 tentang Kekuasaan Kehakiman, apa yang digariskan Pasal 2 dan penjelasan Pasal 2 ayat (1) UU 14/1970 itu, masih dianggap relevan sebagai landasan gugatan voluntair yang merupakan penegasan, di samping kewenangan badan peradilan penyelesaian masalah atau perkara yang bersangkutan dengan yuridiksi contentiosa yaitu perkara sengketa yang bersifat partai (ada pihak penggugat dan tergugat), juga memberi kewenangan penyelesaian masalah atau perkara voluntair.

Proses contoh surat kuasa word permohonan di pengadilan dilakukan secara ex-parte yang bersifat sederhana yaitu hanya mendengarkan keterangan pemohon, memeriksa bukti surat atau saksi yang diajukan pemohon dan tidak ada tahap replik-duplik dan kesimpulan. Setelah permohonan diperiksa, maka pengadilan akan mengeluarkan penetapan atau ketetapan (beschikking ; decree).

Bentuk ini membedakan penyelesaian yang dijatuhkan pengadilan dalan gugatan contentiosa, karena dalam gugatan contentiosa yang bersifat partai, penyelesaian yang dijatuhkan berbentuk putusan atau vonis (award).

• Gugatan Pengertian gugatan adalah permasalahan perdata yang mengandung sengketa antara 2 (dua) pihak atau lebih yang diajukan kepada Ketua Pengadilan Negeri dimana salah satu pihak sebagai penggugat untuk menggugat pihak lain sebagai tergugat. Perkataan contentiosa, berasal dari bahasa Latin yang berarti penuh semangat bertanding atau berpolemik. Itu sebabnya penyelesaian perkara yang mengandung sengketa, disebut yuridiksi contentiosa yaitu kewenangan peradilan yang memeriksa perkara yang berkenaan dengan masalah persengketaan antara pihak yang bersengketa.

Ciri khas gugatan adalah: • Permasalahan hukum yang diajukan ke pengadilan mengandung sengketa (disputes, diffirences). • Terjadi sengketa di antara para pihak, minimal di antara 2 (dua) pihak. • Bersifat partai (party), dengan komposisi pihak yang satu bertindak dan berkedudukan sebagai penggugat dan pihak yang lainnya berkedudukan sebagai tergugat.

• Tidak boleh dilakukan secara sepihak (ex-parte), hanya pihak penggugat atau tergugat saja. • Pemeriksaan sengketa harus dilakukan secara kontradiktor dari permulaan sidang sampai putusan dijatuhkan, tanpa mengurangi kebolehan mengucapkan putusan tanpa kehadiran salah satu pihak.

contoh surat kuasa word

Bentuk gugatan ada 2 (dua) macam, yaitu gugatan lisan dan gugatan tertulis. Dasar hukum mengenai gugatan diatur dalam Pasal 118 ayat (1) Herziene Inlandsch Reglement (“HIR”) juncto Pasal 142 Rectstreglement voor de Buitengewesten (“RBg”) untuk gugatan tertulis dan Pasal 120 HIR untuk gugatan lisan. Akan tetapi yang diutamakan adalah gugatan berbentuk tertulis. Proses pemeriksaan gugatan di pengadilan berlangsung secara kontradiktor (contradictoir), yaitu memberikan hak dan kesempatan kepada tergugat untuk membantah dalil-dalil penggugat dan sebaliknya penggugat juga berhak untuk melawan bantahan tergugat.

Dengan kata lain, pemeriksaan perkara berlangsung dengan proses sanggah menyanggah baik dalam bentuk replik-duplik maupun dalam bentuk kesimpulan (conclusion). Pengecualian terhadap pemeriksaan contradictoir dapat dilakukan melalui verstek contoh surat kuasa word tanpa bantahan, apabila pihak yang bersangkutan tidak menghadiri persidangan yang ditentukan tanpa alasan yang sah, padahal sudah dipanggil secara sah dan patut oleh juru sita.

Setelah pemeriksaan sengketa antara 2 (dua) pihak atau lebih diselesaikan dari awal sampai akhir, maka pengadilan akan mengeluarkan putusan atas gugatan tersebut. • Jenis-jenis Gugatan • Gugatan wanprestasi (ingkar janji) Ditinjau dari sumber hukumnya, wanprestasi menurut Pasal 1243 Kitab Undang-undang Hukum Perdata (“KUH Perdata”) timbul dari perjanjian (agreement). Oleh karena itu, wanprestasi tidak mungkin timbul tanpa adanya perjanjian yang dibuat terlebih dahulu diantara para pihak.

Hak menuntut ganti kerugian karena wanprestasi timbul dari Pasal 1243 KUH Perdata, yang pada prinsipnya membutuhkan penyataan lalai dengan surat peringatan (somasi). KUH Perdata juga telah mengatur tentang jangka waktu perhitungan ganti kerugian yang dapat dituntut, serta jenis dan jumlah ganti kerugian yang dapat dituntut dalam wanprestasi.

• Gugatan PMH Menurut Pasal 1365 KUH Perdata, PMH timbul karena perbuatan seseorang yang mengakibatkan kerugian pada orang lain. Hak menuntut ganti kerugian karena PMH tidak perlu somasi.

Kapan saja terjadi PMH, pihak yang dirugikan langsung mendapat hak untuk menuntut ganti rugi tersebut. KUH Perdata tidak mengatur bagaimana bentuk dan rincian ganti rugi. Dengan demikian, bisa digugat ganti kerugian yang nyata-nyata diderita dan dapat diperhitungkan (material) dan kerugian yang tidak dapat dinilai dengan uang (immaterial).

Agar Pengugat dapat menuntut ganti kerugian berdasarkan PMH, maka harus dipenuhi unsur-unsur yaitu: • Harus ada perbuatan, yang dimaksud perbuatan ini baik yang bersifat positif maupun bersifat negatif, artinya setiap tingkah laku berbuat atau tidak berbuat; • Perbuatan tersebut harus melawan hukum.

Istilah Melawan Hukum telah diartikan secara luas, yaitu tidak hanya melanggar peraturan perundang-undangan tetapi juga dapat berupa: • Melanggar hak orang lain. • Bertentangan dengan kewajiban hukum si pelaku. • Bertentangan dengan kesusilaan. • Bertentangan dengan kepentingan umum. • Adanya kesalahan; • Ada kerugian, baik materil maupun immaterial; • Adanya hubungan sebab-akibat antara perbuatan ,melawan hukum tersebut dengan kerugian. • Gugatan Perkara Sederhana ( Small Claim Court) Peraturan mengenai Gugatan Sederhana diatur dalam Peraturan Mahkamah Agung nomor 2 tahun 2015 tentang Tata Cara Penyelesaian Gugatan Sederhana.

Dalam pasal 1 ayat 1 peraturan Mahkamah Agung disebutkan bahwa Penyelesaian Gugatan Sederhana adalah tata cara pemeriksaan di persidangan terhadap gugatan perdata dengan nilai gugatan materil paling banyak Rp 200.000.000,00 (dua ratus juta rupiah) yang diselesaikan dengan tata cara dan pembuktiannya sederhana. Aturan contoh surat kuasa word Gugatan Sederhana terbit untuk mempercepat proses penyelesaian perkara sesuai asas peradilan yang dianut oleh peradilan di Indonesia sesuai ketentuan di Pasal 2 Ayat (4) UU No.

48 Tahun 2009 Tentang Kekuasaan Kehakiman adalah peradilan dilakukan dengan sederhana, cepat dan biaya ringan. Yang jelas membedakan gugatan sederhana dengan gugatan ada umumnya adalah nilai kerugian materiil yang lebih khusus ditentukan pada gugatan sederhana, yakni maksimal Rp 200 juta.

Sedangkan pada gugatan pada perkara perdata biasa, nilai kerugian materiil tidak dibatasi besarnya. Di samping itu, gugatan sederhana ini diperiksa dan diputus oleh hakim tunggal dalam lingkup kewenangan peradilan umum, sesuai dengan ayat 3 pasal 1 dan pasal 2 PERMA nomor 2 tahun 2015.

• Ruang Lingkup Gugatan Sederhana Dalam pasal 3 diatur bahwa yang termasuk ruang lingkup Gugatan Sederhana adalah segala perkara cidera janji dan/atau perbuatan melawan hukum dengan nilai gugatan materil paling banyak Rp 200.000.000,00 (dua ratus juta rupiah). Sedangkan yang tidak termasuk Gugatan Sederhana adalah: • perkara yang penyelesaian sengketanya dilakukan melalui pengadilan khusus sebagaimana diatur di dalam peraturan perundang-undangan; atau • sengketa hak atas tanah.

• S yarat G ugatan S ederhana Syarat Gugatan Sederhana ada contoh surat kuasa word pasal 4 PERMA nomor 2 tahun 2015 yang mengatur sebagai berikut: • Para pihak dalam gugatan sederhana terdiri dari penggugat dan tergugat yang masing-masing tidak boleh lebih dari satu, kecuali memiliki kepentingan hukum yang sama.

contoh surat kuasa word

• Terhadap tergugat yang tidak diketahui tempat tinggalnya, tidak dapat diajukan gugatan sederhana. • Penggugat dan tergugat dalam contoh surat kuasa word sederhana berdomisili di daerah hukum Pengadilan yang sama. • Penggugat dan tergugat wajib menghadiri secara langsung setiap persidangan dengan atau tanpa didampingi oleh kuasa hukum.

• Hukum Acara dan Tahapan Penyelesaian Gugatan Sederhana Berikut adalah tahapan penyelesaian gugatan sederhana: • Gugatan sederhana diperiksa dan diputus oleh Hakim tunggal yang ditunjuk oleh Ketua Pengadilan.

• Tahapan penyelesaian gugatan sederhana meliputi: • pendaftaran; • pemeriksaan kelengkapan gugatan sederhana; • penetapan Hakim dan penunjukan panitera pengganti; • pemeriksaan pendahuluan; • penetapan hari sidang dan pemanggilan para pihak; • pemeriksaan sidang dan perdamaian; • pembuktian; dan • • Penyelesaian gugatan sederhana paling lama 25 (dua puluh lima) hari sejak hari sidang pertama.

Soal pendampingan kuasa hukum, gugatan sederhana ini juga tidak wajib diwakili kuasa hukum atau memakai jasa advokat seperti halnya dalam perkara gugatan perdata biasa.

Namun, para pihak (penggugat dan tergugat) dengan atau tanpa kuasa hukum wajib hadir langsung ke persidangan. Koordinator Tim Asistensi Pembaruan MA, Aria Suyudi menjelaskan PERMA Gugatan Sederhana tidak melarang menggunakan jasa advokat. Dalam Pasal 4 ayat (4) PERMA nomor 2 tahun 2015 ada frasa “ dengan atau tanpa didampingi oleh kuasa hukum”.

Jadi, para pihak boleh pakai jasa advokat atau tidak. Tetapi, kalau penggugat/tergugatnya pakai jasa advokat bisa rugi karena dikhawatirkan nilai gugatannya tidak sebanding dengan biaya jasa advokat yang dikeluarkan.

Merujuk pada isi PERMA nomor 2 tahun 2015, maka Pemeriksaan Pendahuluan menjadi tahapan paling krusial karena di tahap ini, hakim berwenang menilai dan kemudian menentukan apakah perkara tersebut adalah gugatan sederhana. Di dalam Pemeriksaan Pendahuluan, apabila dalam pemeriksaan Contoh surat kuasa word berpendapat bahwa gugatan tidak termasuk dalam gugatan sederhana, maka Hakim mengeluarkan penetapan yang menyatakan bahwa gugatan bukan gugatan sederhana, mencoret dari register perkara dan memerintahkan pengembalian sisa biaya perkara kepada penggugat.

Terkait putusan akhir gugatan sederhana, para pihak dapat mengajukan keberatan paling lambat 7 (tujuh) hari setelah putusan diucapkan atau setelah pemberitahuan putusan. Keberatan ini diputus majelis hakim sebagai putusan akhir, sehingga tidak tersedia upaya hukum banding, kasasi, atau peninjauan kembali. Satu hal yang menarik dalam PERMA nomor 2 tahun 2015 adalah kewajiban bagi hakim untuk berperan aktif dalam; • memberikan penjelasan mengenai acara gugatan sederhana secara berimbang kepada para pihak; • mengupayakan penyelesaian perkara secara damai termasuk menyarankan kepada para pihak untuk melakukan perdamaian di luar persidangan; • menuntun para pihak dalam pembuktian; dan • menjelaskan upaya hukum yang dapat ditempuh para pihak.

Cari untuk: Tulisan Terakhir • Surat Kuasa dan Gugatan dalam Perkara Perdata -- contoh format surat kuasa khusus • Syirkah Musahamah, Mutanaqishah dan Kajian pada KUHPerdata • Ganti Contoh surat kuasa word & Kualifikasi Peristiwa yang Menimbulkan Kerugian pada Kosumen • Subjek dan Objek Hukum Perjanjian Syariah • Perbedaan Fatwa, Opini Pendapat, Pernyataan Kesesuaian Syariah dan Pernyataan Keselarasan Syariah Komentar Terbaru Arsip • September 2017 • Desember 2015 Ekonomi Syari’ah • Tanpa kategori Meta • Daftar • Masuk • Feed entri • Feed Komentar • WordPress.com
CONTOH NOTA SERAH TUGAS 2022:CARA BUAT & PANDUAN (Format Word & Pdf) Contoh nota serah tugas sebagai panduan bagi mereka yang akan bertukar tempat kerja.

Bagi kakitangan kerajaan contoh nota serah tugas penting jika berlaku pertukaran tempat kerja. Contoh nota serah tugas sebagai bantuan kepada kakitangan baru yang mengambil alih tugas yang ditinggalkan oleh kakitangan yang bertukar. Contoh nota serah tugas Garis Panduan Nota serah Tugas Contoh Garis panduan contoh nota serah tugas adalah seperti berikut: 1.0 TUJUAN Garis panduaan penyediaan Nota Serah Tugas ini disediakan bagi memberi panduan untuk membantu Pihak Pengurusan Jabatan Pelajaran Negeri Perak dan agensi-agensi dibawah termasuk Pejabat Pelajaran Daerah dan Sekolah-sekolah menyediakan Nota Serah Tugas yang seragam dan sesuai mengikut format yang digunakan oleh semua Kementerian dan Jabatan Kerajaan.

2.0 Contoh surat kuasa word BELAKANG Pertukaran, naik pangkat dan penamatan perkhidmatan adalah lumrah kepada Perkhidmatan Awam. Setiap pegawai dan kakitangan kerajaan akan melalui proses ini dan ianya adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk membentuk kakitangan yang berkebolehan disetiap skim perkhidmatan masing-masing. Setiap tugas yang ditinggalkan akan diteruskan oleh penganti, proses peralihan tugas dan maklumat ini kadangkala menimbulkan masalah kerana butiran tugas dan kerja belum selesai dan rujukan yang tidak jelas.

Masalah yang berlaku sebelum ini adalah kerana tiada contoh nota serah tugas atau format yang seragam yang boleh digunakan di peringkat Jabatan. Selain itu, terdapat juga pegawai-pegawai yang bertukar tidak menyediakan Nota Serah Tugas kerana garis panduan yang terdapat di dalam pekeliling tidak dipatuhi.

Didalam konteks Jabatan Pelajaran Perak, perkara ini juga melibatkan pegawai-pegawai diperingkat Jabatan Pelajaran. Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), dan juga Guru-guru disekolah-sekolah. Setiap proses pertukaran, naik pangkat, atau penamatan perkhidmatan pegawai perlu disertakan dengan Nota Serah Tugas yang sesuai dan selaras dengan panduan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia.

3.0 PUNCA KUASA 3.1 Surat Edaran JPA.193/6/3-4/(20) Bertarikh 19 Julai 1985 Penggunaan Format Nota Serah Tugas Yang Seragam Bagi Pegawai-pegawai Yang Terlibat Dengan Pertukaran 3.2Pekeliling Perkhidmatan Bil 3 Tahun 2004 Panduan Pertukaran Pegawai Awam 4.0 GARIS PANDUAN PENYEDIAAN NOTA SERAH TUGAS 4.1 Penerangan Am 4.1.1 Hanya pegawai-pegawai kumpulan ‘A’ dan ‘B’ sahaja yang perlu mengemukakan Nota Serah Tugas.

Kumpulan ini termasuklah Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Siswazah (PPPS), Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD), dan Pegawai-pegawai Guna Sama yang bertugas di setiap peringkat Jabatan Pelajaran Perak.

4.1.2 Tiada had bilangan muka surat yang ditetapkan. 4.1.3 Sebanyak 5 Salinan Nota Serah Tugas yang perlu disediakan, dan salinan-salinan tersebut perlulah diserahkan dan disimpan oleh pihak-pihak berikut: • Contoh surat kuasa word Perkhidmatan • Bahagian Pentadbiran atau Perkhidmatan di Kementerian / Jabatan / PPD / Sekolah Berkenaan • Ketua Bahagian / Ketua Jabatan iv.Pegawai yang akan mengambilalih tugas, dan • Simpanan peribadi pegawai yang akan bertukar.

4.1.4 Nota Serah Tugas ini perlulah di’binding’ atau dibukukan. 4.2 Garis Panduan / Format Penyediaan Nota Serah Tugas 4.2.1 Perkara 1 – Surat Penyerahan dan Akuan Terima Nota Serah Tugas (Muka Surat – i) • Pegawai yang bertukar perlu menyediakan surat dengan menulis: i.Nama Penuh ii.Jawatan Yang Disandang iii.Tempoh Menyandang Jawatan iv.Menandatangani Surat • Nota Serah Tugas yang lengkap hendaklah diserahkan kepada Ketua Jabatan / Ketua Sektor / Ketua Unit / Pengetua / Guru Besar untuk disemak.

• Ketua Jabatan / Ketua Sektor / Ketua Unit / Pengetua / Guru Besar kemudian perlu memanjangkan Nota Serah Tugas berkenaan kepada Bahagian Pentadbiran Kementerian / Jabatan / Sekolah.

• Nota Serah Tugas ini seterusnya diserahkan kepada Pegawai yang mengambilalih jawatan tersebut dan Pegawai berkenaan hendaklah menandatangani Surat Akuan Terima Nota Serah Tugas. 4.2.2 Perkara 2 – Senarai Tugas Jawatan (Muka Surat – ii) Pegawai yang bertukar perlu menyenaraikan tugas-tugas sepertimana yang tercatat di dalam senarai tugas rasmi jawatan.

Sekiranya pegawai yang dilantik mengisi mana-mana jawatan melalui jawatan yang dipegangnya maka jawatan yang berkenaan perlu juga dicatatkan. 4.2.3 Perkara 3 – Kedudukan Terakhir Tugas-tugas Belum Selesai (Muka Surat – iii) Terdapat 5 ruangan mengenai tugas-tugas yang belum selesai perlu disediakan: • Tugas-tugas Yang Belum Selesai Pegawai yang bertukar perlu menyenaraikan semua tugas-tugas yang belum selesai semasa pegawai meninggalkan jawatan.

• Kedudukan Sekarang Pegawai perlu melaporkan kedudukan terkini bagi tugas-tugas yang belum selesai seperti yang dinyatakan. • Tindakan Susulan Pegawai yang contoh surat kuasa word bertukar perlu memaklumkan kepada Pegawai yang akan mengambilalih tugas mengenai tindakan lanjut atau tindakan susulan yang diperlukan bagi tugas-tugas yang belum diselesaikan.

• Rujukan Fail, Pegawai, Jabatan Yang Berkaitan Pegawai yang akan bertukar perlu mencatatkan maklumat-maklumat berkenaan no rujukan fail, nama pegawai dan Kementerian / Jabatan yang berkaitan dengan tugas yang perlu dirujuk oleh pegawai yang mengambilalih tugas sekiranya timbul masalah berhubung dengan tugas-tugas yang belum diselesaikan.

contoh surat kuasa word

• Catatan Pegawai yang akan bertukar boleh mencatatkan maklumat-maklumat tambahan yang difikirkan perlu diketahui oleh pegawai yang akan mengambilalih tugas supaya perjalanan kerja yang ditinggalkan tidak terjejas.

4.2.4 Perkara 4 – Senarai Harta Benda / Peralatan Pejabat(Muka Surat – iv) Pegawai yang akan bertukar perlu menyenaraikan semua harta benda / peralatan pejabat / asset hak milik kerajaan yang diberikan kepada pegawai semasa menjawat jawatan terakhir.

4.2.5 Perkara 5 – Kedudukan Kewangan / Akaun dan Lain-lain (Muka Surat – v) Ruangan ini / Perkara ini hanya perlu disediakan oleh pegawai-pegawai yang menguruskan perkara-perkara yang berkaitan dengan urusan kewangan dan akaun. Maklumat-maklumat yang perlu dimasukkan merupakan laporan kedudukan kewangan semasa pegawai yang akan meninggalkan tugas.

4.2.6 Perkara 6 – Fail Meja (Muka Surat – vi) Fail Meja perlu disertakan sebagai sebahagian daripada Nota Serah Tugas dan dirujuk sebagai Lampiran ‘A’1 Contoh surat kuasa word Fail Meja hanya perlu diserahkan kepada Pegawai yang akan mengambilalih tugas dan Bahagian Pentadbiran / Perkhidmatan Jabatan / Sekolah berkenaan sekiranya salinan tersebut tidak pernah diserahkan sebelum ini.

4.2.7 Perkara 7 – Manual Prosedur Kerja (Muka Surat – vii) Manual Prosedur Kerja perlu disertakan sebagai sebahagian daripada Nota Serah Tugas dan dirujuk sebagai Lampiran ‘A’2 Salinan Manual Prosedur Kerja hanya perlu diserahkan kepada Pegawai yang akan mengambilalih tugas dan Bahagian Pentadbiran / Perkhidmatan Jabatan / Sekolah berkenaan sekiranya salinan tersebut tidak pernah diserahkan sebelum ini.

4.2.8 Perkara 8 – Lain-lain Hal (Muka Surat – viii) Pegawai yang akan bertukar boleh mencatatkan sebarang maklumat tambahan atau maklumat am berhubung dengan kerja dan jawatan yang disandang. Catatan-catatan ini hendaklah berupa maklumat yang boleh membantu dan dapat dijadikan garis panduan kepada pegawai yang akan mengambilalih tugas.

5.0 PENUTUP Garis panduan ini akan menetapkan format dan aliran norma-norma kerja yang perlu disediakan oleh seseorang pegawai yang akan bertukar sesuai dengan konteks Jabatan Pelajaran Perak. Nota Serah Tugas yang disediakan nanti diharap membantu kelinciran peralihan tugas supaya mutu kerja pegawai-pegawai di Jabatan Pelajaran Perak sentiasa berkualiti.

Contoh Mukasurat Pertama & Kedua Nota Serah Tugas Contoh Nota Serah Tugas Contoh nota serah tugas adalah seperti dibawah. Anda boleh salin contoh nota serah tugas dan paste di notepad kemudian terus copy balik contoh nota serah tugas dan paste di microsoft word. Contoh surat kuasa word sedikit mengikut keperluan. Contoh nota serah tugas : NOTA SERAH TUGAS NAMA : NURUL HANIM BINTI ISMAIL • KP : • FAIL PERIBADI : KANDUNGAN PERKARA MUKA SURAT 1.

Surat Penyerahan dan Akuan Terima Nota Serah Tugas 3 • Senarai Tugas Jawatan 4 3. Kedudukan Terakhir Tugas-Tugas Yang Belum Selesai 5 • Senarai Hartabenda/Peralatan Pejabat 6 • Kedudukan Kewangan/Akaun dan Lain-Lain 7 • Fail Meja 8-10 • Manual Prosedur Kerja 11 • Lampiran Senarai Serahan Tugas 12 1.SURAT PENYERAHAN DAN AKUAN TERIMA NOTA SERAH TUGAS (a) Adalah saya Nurul Hanim binti Ismail yang memegang jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di SMK Bawang Assan, Sibu dari tarikh 7 Februari 2017 hingga 15 Oktober 2017 bersama-sama ini menyerahkan Nota Serah Tugas sepertimana diarahkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam melalui surat Bil.

JPA. 193/6/3-4 (20) bertarikh 19 Julai 1985. Disertakan juga bersama-sama ini Fail Meja/Manual Prosedur Kerja * Diserahkan oleh: Disemak oleh: Tandatangan: Tandatangan: Nama: Nama: (Pegawai yang akan bertukar) (Ketua Bahagian/Unit/)* (b) Adalah saya Hipnee bin Piee yang mengambil alih tugas jawatan Penolong Kanan Pentadbiran di SMK Bawang Assan, Sibu mengaku telah menerima satu (1) salinan Nota Serah Tugas dan Fail Meja/Manual Prosedur Kerja.* Tandatangan: Tandatangan: Nama: Nama: (Pegawai yang akan mengambil alih tugas) (Pengetua) * Potong mana yang tidak berkaitan 2.Senarai Tugas Jawatan • Guru mata pelajaran Kimia Tingkatan 4 Sains & 5 Sains • Ketua Panitia Kimia • Guru mata pelajaran Sains Tingkatan 1A, 3B dan 3C • Penyelaras Program Dual Language Programme (DLP) • Penyelaras Program Inovasi & Kajian Tindakan Sekolah • Pentaksir Mata Pelajaran Sains PT3 • Penolong guru tingkatan 3C • Guru rumah sukan Hijau • Guru penasihat Kadet Polis • Ketua guru penasihat Kelab Komputer • Setiausaha Latihan Dalam Perkhidmatan • Setiausaha Panitia Sains 3.Kedudukan Terakhir Tugas-Tugas Yang Belum Selesai Tugas-Tugas Yang Belum Selesai Kedudukan Sekarang Tindakan SusulanYang Diperlukan Rujukan Fail, Pegawai Jabatan Yang Berkaitan Catatan Laporan kehadiran kelas DLP bulan November Belum direkodkan.

Belum tamat sesi persekolahan bulan November. Merekodkan kehadiran pelajar DLP semasa hari terakhir persekolahan (24 Nov. 2017) & menghantar softcopy kepada PPD melalui emel. Fail DLP, Pen.

Kanan Pentadbiran Softcopy laporan ada dalam komputer di bilik PKP Janaan Sijil LDP 7 contoh surat kuasa word Sijil LDP 7 hari belum dijana kerana menunggu proses kemaskini terakhir dalam e-SPLKPM di peringkat PPD SU LDP yang baharu perlu menjana sijil LDP 7 hari untuk semua guru melalui modul SU LDP dalam laman e-SPL KPM apabila semua kursus contoh surat kuasa word dikemaskini.

Fail SU LDP, Pn. Chiam Ai Hau Satu salinan sijil LDP 7 hari perlu dimasukkan dalam fail peribadi & direkodkan dalam Buku Rekod Perkhidmatan Kerajaan. Sukatan mata pelajaran Sains Tingkatan 1A Bab 9, subtopik 9.2 Menghabiskan contoh surat kuasa word pelajaran Sains tingkatan 1 bagi subtopik 9.3-9.6 Buku teks Sains Ting.

1, En. Sembi ak Lawen Laporan KSSM & hasil kerja projek pelajar telah dihantar dan dilengkapkan. 4.Senarai Harta benda / Peralatan Pejabat Bil Tugas / Jawatan Harta benda / Peralatan Catatan 1 Guru mata pelajaran Kimia Ting. 4,5 i) Fail rekod mengajar ii) Buku teks Kimia Ting. 4 iii) Buku teks Kimia Ting. 5 iv) Buku amali Kimia Ting. 4 v) Fail PEKA Kimia 2 Ketua Panitia Kimia i) Fail rekod mengajar ii) Fail induk panitia Kimia iii) Fail sokongan panitia Kimia iv) Fail PEKA Panitia Kimia 3 Guru mata pelajaran Sains 1A, 3B, 3C i) Fail rekod mengajar ii) Buku teks Sains Tingkatan 1 iii) Buku teks Science Form 1 KSSM iv) Buku teks Sains Ting.

2 v) Buku teks Sains Ting. 3 vi) Fail Sains Ting. 1 vii) Fail Sains Ting. 3 viii) Fail guru PBS 4 Penyelaras DLP i) Fail DLP PKP 5 Setiausaha LDP i) Fail LDP 1 ii) Fail LDP 2 iii) Fail LDP 3 Pn.

Chiam Ai Hau 6 Penyelaras Inovasi Sekolah i) Fail laporan inovasi En. Daniel Simon 7 Ketua Guru Penasihat Kelab Komputer i) Fail Kelab Komputer Pn. Alicia Teng Wei Yi 5.Kedudukan Kewangan/Akaun dan Lain-Lain (Hanya perlu disediakan oleh pegawai-pegawai yang berkaitan sahaja) • TIDAK BERKENAAN – 6.

Fail Meja Bil Tugas Senarai tanggungjawab 1 Guru mata pelajaran Kimia Tingkatan 4 Sains & 5 Sains 1. Merancang pengajaran dan pembelajaran mengikut sukatan pelajaran. 2. Menyediakan persediaan mengajar 3. Mengendalikan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. 4. Membimbing pelajar memperolehi ilmu dan menguasai kemahiran serta mengamalkan nilai-nilai murni dan sikap yang positif.

5. Membuat penilaian dan tindaksusul. 6. Menjalankan inovasi 7. Mengendalikan kelas bimbingan & kelas tambahan 2 Ketua Panitia Kimia 1. Menyediakan Rancangan Pengajaran Tahunan. 2. Merancang dan menyelaraskan strategi program peningkatan akademik. 3. Mengurus dan mengemaskini fail panitia.

4. Menyediakan Pelan Operasi, Pelan Taktikal dan Pelan Strategik bagi panitia Kimia. 5. Menyelaras dan menyemak penyediaan soalan ujian dan skema pemarkahan. 6. Mengemaskini moderator mata pelajaran. 3 Guru mata pelajaran Sains Tingkatan 1A, 3B dan 3C 1. Merancang pengajaran dan pembelajaran mengikut sukatan pelajaran. 2. Menyediakan persediaan mengajar 3. Mengendalikan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. 4. Membimbing pelajar memperolehi ilmu dan menguasai kemahiran serta mengamalkan nilai-nilai murni dan sikap yang positif.

5. Membuat penilaian dan tindaksusul. 6. Mengendalikan kelas tambahan, kelas bimbingan & kelas pecutan 7. Melengkapkan pelaporan PBS dan KSSM 8. Membimbing pelajar menjalankan amali & kerja projek serta merekodkannya 4 Penyelaras Program Dual Language Programme (DLP) 1. Menguruskan dan mengemaskini Fail DLP dari semasa ke semasa 2. Merekodkan program-program DLP yang dijalankan di peringkat sekolah 3. Melaporkan status tagging murid DLP pada setiap hari Jumaat 4.

Melaporkan rekod kehadiran murid DLP pada setiap hujung bulan 5. Melaporkan keputusan ujian / peperiksaan murid DLP setiap kali tamat ujian / peperiksaan 5 Penyelaras Program Inovasi & Kajian Tindakan Sekolah 1.

Merancang projek inovasi tahunan sekolah 2. Mengumpulkan laporan projek inovasi guru pada setiap tahun. 3. Membimbing guru-guru lain dalam melaksanakan projek inovasi / kajian tindakan 6 Pentaksir Mata Pelajaran Sains PT3 1. Menghadiri mesyuarat penyelarasan penskoran di peringkat PPD 2. Menyemak skrip jawapan calon PT3 3. membuat moderasi penskoran 7 Penolong guru tingkatan 3C Membantu guru tingkatan untuk: i) Merekod kedatangan pelajar.

ii) Memantau kerja pembersihan & keceriaan kelas pada awal pagi. iii) Menyimpan data pelajar. iv) Memantau perkembangan akademik pelajar dalam semua mata pelajaran v) Melibatkan pelajar dalam menghiaskan bilik darjah.

vi) Memantau rekod kehadiran pelajar semasa P&P serta rekod keberadaan guru dalam kelas (borang MMI) 8 Guru rumah sukan Contoh surat kuasa word i) Membantu pemilihan pelajar untuk menyertai pertandingan sukan di peringkat sekolah.

ii) Membantu ketua rumah sukan mengurus & memantau pelajar semasa KOARRS 9 Guru penasihat Kadet Polis i) Mengadakan sesi perjumpaan ii) Memberikan ilmu pengetahuan dan pendedahan mengenai aspek badan beruniform seperti kawad kaki dan sebagainya. iii) Menyediakan Perancangan Strategik, Taktikal & Operasi Kadet Polis 10 Ketua guru penasihat Kelab Komputer i) Mengadakan sesi perjumpaan ii) Memberikan ilmu pengetahun dan pendedahan mengenai kemahiran asas dalam komputer dan aplikasi perisian komputer.

iii) Membuat perancangan tahunan aktiviti Kelab Komputer iv) Menyediakan Perancangan Strategik, Taktikal & Operasi Kelab Komputer 11 Setiausaha Latihan Dalam Perkhidmatan 1. Membuat contoh surat kuasa word tahunan LDP.

2.

contoh surat kuasa word

Menyelaras dan mengemaskini fail pengurusan LDP dari semasa ke semasa. 3. Menyelaras & mengemaskini laman sesawang e-SPL KPM 4.

contoh surat kuasa word

Menghadiri mesyuarat pengurusan LDP di peringkat PPD dan menghantar maklumat yang diperlukan. 5. Memberi taklimat kepada guru-guru berkaitan aplikasi e-SPL KPM dan cara-cara mendaftar kehadiran kursus luar (KKL) dan book review. 12 Setiausaha Panitia Sains 1. Menulis minit mesyuarat Panitia Sains sebanyak 4 kali setahun 2. Menulis rekod perjumpaan kecil Panitia Sains 7.Manual Prosedur Kerja -Rujuk Buku Contoh surat kuasa word Staf – contoh nota serah tugas LAMPIRAN SENARAI SERAHAN TUGAS Bil Bahan / Peralatan Penerima Tanda tangan 1 Buku teks Kimia Ting.

4,5 Nur Atiqah 2 Buku teks Sains Ting. 1,2,3 Yii Hea Lang 3 Fail rekod mengajar Hipnee bin Piee (PKP) 4 Fail Panitia Kimia Nur Atiqah 5 Fail Latihan Dalam Perkhidmatan Chiam Ai Hau 6 Fail Dual Language Programme Lau Ie Liing 7 Fail Sains Ting.

1,3 Yii Hea Lang 8 Fail PBS Sains Hipnee bin Piee (PKP) 9 Fail PEKA Kimia Nur Atiqah 10 Laporan Projek Inovasi & Kajian Contoh surat kuasa word Daniel Simon Muat Turun Contoh Nota Serah Tugas • Contoh Nota Serah Tugas (Format PDF) • Contoh Nota Serah Tugas (Format Word) Artikel Lain : Cara Buat Tanda Tangan Dalam Email Categories CONTOH NOTA SERAH TUGAS Tags CARA BUAT & PANDUAN NOTA SERAH TUGAS (Format Word & Pdf), CONTOH NOTA SERAH TUGAS, GARIS PANDUAN PENYEDIAAN NOTA SERAH TUGAS, Muat Turun Contoh Nota Serah Tugas, NOTA SERAH TUGAS GURU / CIKGU Post navigation Search for: Kiriman Terkini • Cara Daftar Calon Persendirian SPM & SPMU 2022 • CARA MUAT TURUN SLIP KEPUTUSAN SPM PENUH 2021 • PERMOHONAN BIASISWA PINJAMAN YAYASAN TERENGGANU 2022 • Cara Transfer Duit Dari Maybank2u ke Akaun ASB (ASNB) • SEMAKAN CABUTAN BSN SSP 2022(CHECK KEPUTUSAN SIJIL SIMPANAN PREMIUM) Ulasan Terkini • SENARAI LATIHAN KEMAHIRAN LEPASAN SPM - KekandaMemey pada PERMOHONAN KKTM MIJI IKM ONLINE 2021(TVET MARA):SEMAKAN KEPUTUSAN PERMOHONAN • Lepasan hlp 2012 pada SEMAKAN PERMOHONAN HLP KPM 2022 ( Hadiah Latihan Persekutuan) • PUTERI BALQIS BT RIDZUAN pada CARA TUKAR NO HP MAYBANK(Update Mobile Phone Number) • AHMAD KHAIRUL BASRI pada CARA TUKAR NO HP MAYBANK(Update Mobile Phone Number) • Nueq pada CARA AKTIFKAN SPayLater 2022(Bayaran Secara Ansuran Di Shopee)

MEMBUAT SURAT KUASA dg MICROSOFT WORD (POWER OF ATTORNEY)/ Legal Akses




2022 www.videocon.com